söndag 5 maj 2013

Tankar på ett tåg


Tar tåget till Malmö idag. Att byta motorväg mot räls innebär en total tidsförlust på två timmar och tjugoåtta minuter. Känns som att bilen, om än aningen dyrare än tåget, blir det framtida valet. Valet är givetvis helt oförsvarbart gällande miljöpåverkan, men om livspusslet skall gå ihop och dagistider hållas får det till en drastisk förbättring i de kollektiva transporternas tidseffektivitet för att döttrar och fru skall hållas glada. Komfortmässigt är det outstanding att åka tåg jämfört med bil. Jag kan luta mig tillbaka och stänga locken och inte öppna dem förrän jag är framme vid resans mål, eller så kan jag välja att studera vårt vackra sund när havsglimtar ges. För bara några minuter sedan kom en vacker kvinna och slog sig ner i sätet mittemot, det händer aldrig i bilen, på E 6:an. Oavsett hur komfortmässig och behovstillfredsställande tågresan än må vara står dock alla fördelar sig korta i kampen om tiden. Det samhälle vi har idag värderar tid högre än något annat och ändå är det just detta som jag ständigt har ont om. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar